Op 7 februari berichtte de Telegraaf dat chauffeurs in het gehandicaptenvervoer niet goed genoeg gescreend worden waardoor seksueel misbruik te vaak voor zou komen. Belachelijk vindt een kaderlid van FNV Taxi. De uitspraken van Tweede Kamerlid Khadija Arib in het artikel waren voor hem reden om een vurig, emotioneel betoog te schrijven.
"Op 7 februari jl. trok een artikel in de Telegraaf mijn aandacht met de kop 'Screen personeel gehandicapten bus'. De strekking van dit artikel was dat chauffeurs die het gehandicaptenvervoer doen eigenlijk niet goed gescreend worden en de gehandicapte passagiers misbruiken.
Nu vind ik het persoonlijk een beetje jammer dat PvdA-Kamerlid Khadija Arib uitspraken doet alsof chauffeurs zich hieraan schuldig maken. Als kaderlid van de taxigroep in Oost heb ik aangegeven dat ik hier iets van vind en dat wij met z´n allen eigenlijk hier iets van moeten vinden.
Waarom vind ik dit? Het antwoordt is heel duidelijk: de beroepsgroep die deze groep mensen rijdt wordt in haar eer aangetast, besmeurd alsof wij een stelletje criminelen zijn en nog wel in de landelijke pers.
Het tegendeel is waar, we worden met z´n allen gescreend anders krijg je niet eens de Taxipas dus je voldoet aan alle eisen die gesteld worden. Waar was deze mevrouw toen het Zwartboek gepresenteerd werd en wat heeft ze er mee gedaan?
Wat heeft ze gedaan om goede aanbestedingen van de grond te krijgen, zodat er niet gekeken wordt naar de prijs maar naar de kwaliteit van personeel? En bij vervoerscontracten die overgaan, moet worden gekeken naar overname bestaand personeel zodat kennis behouden blijft.
Mijn verzoek is om van mevrouw Arib excuses te eisen voor de uitspraak die ze gedaan heeft, doe dit niet alleen op de website van FNV Taxi, maar ook op de site van de PvdA. "Toch jammer dat zo'n Tweede Kamerlid niet eerst gaat informeren, dan had ze namelijk geweten dat alle chauffeurs worden gescreend en dus een Verklaring Omtrent Gedrag (V.O.G.) kunnen en moeten overleggen anders krijgen ze geen taxipas", heb ik daar geschreven als reactie op de uitspraken van Arib.
Daarnaast wordt een bedrijf als Connexxion als hoofd aannemer genoemd wat werk uitbesteed aan bedrijven, wat dan weer ondoorzichtig is. Als ik één bedrijf ken waar de zaken doorzichtig genoeg zijn, dan is dat Connexxion wel, en ik kan het weten, ik heb er namelijk gewerkt. Dit is een bedrijf wat direct maatregelen neemt bij dit soort zaken als seksueel misbruik.
Deze mevrouw heeft de goede naam en faam van een beroepsgroep die het werk serieus opvat besmeurd en nog wel in de landelijke pers. Mevrouw Arib, u moest zich schamen door zo met nette, hardwerkende mensen om te gaan!"
Bron:
www.fnvbondgenoten.nl/taxi